Archiv prací SOČ


WebArchiv - archiv českého webu
Pokud si chcete text práce nebo její případné přílohy stáhnout, klikněte na odkaz pravým tlačítkem a zvolte volbu Uložit cíl jako. V opačném případě se může stát, že bude Váš prohlížeč chtít soubor zobrazit rovnou a jeho načítání může zvláště u větších souborů trvat dlouho.


« zpět na hlavní stránku

Archiv prací pro 46. ročník SOČ

« zpět na výběr oboru

12. Tvorba učebních pomůcek, didaktická technologie

  1. Digitální učebnicová platforma
    Autor/ři: Filip Beneš, Petr Chalupa, Martin Voplakal
    Doba se neustále posouvá dopředu, a je proto nezbytné, aby s ní také vzdělávací systém držel krok. Běžné učebnice jsou používány čím dál tím méně, jelikož mnozí studenti si učebnici pořídí až ve chvíli, kdy cítí nátlak ze strany vyučujícího. Dalším problémem je komplikovaný proces tvorby učebnice pro autora potažmo vyučujícího. Kromě vytvoření samotného obsahu je autor nucen vynaložit nemalé úsilí a často i finanční prostředky v souvislosti s vydáním této publikace. Proto by bylo použití online systému v tomto ohledu o mnoho snazší variantou. Dnešní svět je plný technologií, a proto má téměř každý student přístup k internetu, což je dalším z důvodů k úplnému, nebo alespoň částečnému, přesunutí světa učebnic do online podoby. Byli jsme tedy velmi rádi, když za námi přišel vyučující na našem gymnáziu Mgr. Šimon Hrozinka s myšlenkou propojení jím vyučovaného předmětu s webovou učebnicí. Na základě spolupráce při realizaci a vývoji se začala myšlenka digitalizace učebních pomůcek zhmotňovat, až eskalovala v projekt digitálního učebnicového systému. Naším cílem je zhotovení skvělého systému, jež bude pro učitele intuitivní a nebude mu nic stát v cestě k vytváření webových učebnic, se kterými se bude studentům dobře pracovat, a navíc mohou vést ke zefektivnění procesu učení. Nepochybnou výhodou tohoto systému bude dynamičnost a responzivita, což umožní procházení učebnic nejen na počítači, ale i na mobilním telefonu, tabletu či laptopu ve stejné kvalitě. Webovou učebnici student může mít stále u sebe, na jakémkoliv místě, v jakýkoliv čas a bez jakékoliv námahy, což je bezkonkurenční výhoda lišící ji od tištěných učebnic.
    Text práce ve formátu PDF
    Přílohy práce: stáhnout přílohu  
  2. Vývoj a aplikace didaktického UV-VIS-NIR spektrometru pro výuku na ZŠ, SŠ a VŠ
    Autor/ři: David Theodor Nimrichtr, Matěj Bureš
    Tvorba DIY spektrofotometru jako pomůcky pro výuku přírodovědných oborů na ZŠ, SŠ a VŠ
    Text práce ve formátu PDF
  3. LITTERATUS – didaktická hra pro rozvoj čtenářské gramotnosti
    Autor/ři: Lucie Břenková, Františka Březinová, Jana Bednářová
    Cílem předložené práce je realizace deskové hry a pexesa, které zároveň slouží jako didaktická hra pro prohloubení čtenářské gramotnosti, motivaci žáků k četbě a zopakování učiva v předmětu český jazyk a literatura pro střední školy. Princip hry je založený na zásadě „školy hrou“, což znamená, že si žáci mohou osvojit dané učivo hravou, nenásilnou formou a jsou více motivováni, než při běžné výuce. Náš tým si téma této práce vybral, jelikož máme zálibu v deskových hrách a také zájem o literaturu. Napadla nás tedy myšlenka, že by se mohla tato dvě témata propojit a sloužit nejen jako zpestření výuky na střední škole, ale také jako volnočasová aktivita. Jsme totiž toho názoru, že deskové hry mohou přinést spoustu zábavy, stmelovat kolektiv, motivovat a také v nás zanechat spoustu vzpomínek. Jelikož by didaktické pomůcky měly plnit podobnou funkci, domníváme se, že desková hra jako výuková pomůcka by mohla v praxi efektivně fungovat a zároveň oslovit i žáky.
    Text práce ve formátu PDF
    Přílohy práce: stáhnout přílohu  

soc.cz